TilTopps.com - Go for the summit

[Orrefjellet]
[Høgkollen]

Spanstinden

Tror vi fikk oppleve Spanstinden fra sin verste side. Det kom heldigvis ikke snø, men ellers hadde vi det meste. Utsikten fra toppen skal være fantastisk, men den fikk vi dessverre ikke oppleve denne gangen.

På morgenen når vi startet turen så det ut til å bli en flott tur. Det var høyt skydekke og solen kom igjennom av og til. Vi kom et godt stykke opp før vi skjønte at dette var i ferd med å endre seg, for da kom tåka sigende innover og la seg som et svøpe rundt toppen. Med den greie stien og bra merking av løypa fant vi ut at vi skulle fortsette. Fra den siste snørenna og opp møtte vi en forferdelig isvind med regn. Selv om vi var forholdsvis godt kledd, ble det en veldig kald opplevelse. På enkelte partier følte jeg at vinden var så sterk at den virkelig forsøkte å blåse oss over ende. Nedstigningen føltes værre, for da var jeg allerede gjennomkald. Vi kom oss TilTopps og ned igjen, men neste gang skal jeg forsikre meg om at værmeldingens prognoser ser noe bedre ut.

Når bestigningen av Spanstinden er tilbakelagt og dette er skrevet, er det uansett en tilfredsstillelse å tenke tilbake på turen.